26 maja 1923 roku na francuskim torze Circuit de la Sarthe po raz pierwszy pojawiły się samochody zgrupowane w ramach nowego wyścigu. Historia 24h Le Mans rozpoczynała się pośród zapachu smarów i gumy.
24h Le Mans jest zaliczany do grupy wyścigów wytrzymałościowych. O ile w wyścigach Formuły 1 chodzi o jak najszybsze przejechanie określonej liczby okrążeń, o tyle w Le Mans chodzi o wykonanie jak największej ich ilości w określonym czasie. Tak jak F1 pozwala to na sprawdzanie konstrukcji i nowych technologii w ramach widowiskowych testów. Dodatkowo, pojazdy biorące udział w wyścigach obłożone są specjalnym zestawem zasad, jak np.
– obowiązek jazdy co najmniej godzinę przed wyścigiem, nim można było uzupełnić płyny do samochodu, takie jak olej lub płyn chłodzący, z wyjątkiem paliwa
– samochody muszą mieć wyłączone silniki podczas tankowania w boksach
– podczas tankowania nie wolno wykonywać żadnych dodatkowych prac przy pojazdach
Wymagania te są powiązane z chęcią eliminacji słabych, bezpieczeństwem oraz chęcią wprowadzenia dodatkowego stresu dla załóg, które muszą dać z siebie wszystko by osiągnąć jak najlepszą wydajność. Jest to również związane z faktem, że w Le Mans można, poza specjalistycznymi bolidami, zobaczyć też „zwykłe” samochody z bardzo wysokimi osiągami.
Kolejne edycję pojawiały się od 1923 roku z wyjątkiem 1936 oraz okresu wojennego. Na przestrzeni lat zmieniano długość toru (dziś jest to 13,629 km), zasady, ilość członków w zespole oraz pule zainteresowanych – do IIWŚ byli to głównie Europejczycy, zaś po niej na podium zaczęli pojawiać się również ludzie zza oceanów.